مقالات

پروفیل بر چیست

پروفیل ها امروزه، دارای نقش مهمی در صنایع مختلفی مانند: حمل و نقل، کشتیرانی، ساختمان سازی، هوافضا، خودرو و بسیاری صنایع مهم دیگر می باشند. از ویژگی های آن هم می توان به وزن کم و استحکام بیشتر آن اشاره کرد و این مزیت باعث شده است که کار کردن با آن برای صنعت‌ گران بسیار آسان شده باشد.

این محصول کاربردی، دارای سه نوع سبک، نیمه سنگین و سنگین می باشد و هر کدام هم دارای کاربردهای مخصوص به خود می باشد.

پروفیل بر هم یک ابزار برقی برای برش انواع پروفیل در صنعت ساختمانی است و دارای قدرت بالایی حتی بیشتر از فرزها می باشد و دقت داشته باشید که در برخی موارد ممکن است که برش پروفیل ها به وسیله ی فرزها دشوار باشد، ولی پروفیل بر سخت ‌ترین نوع پروفیل را هم به راحتی برش می دهد.

کاربرد دستگاه پروفیل بر
این دستگاه، در ابتدا به عنوان یک ابزار برش، طراحی و تولید گردید، ولی با توجه به کاربرد و قابلیت هایی که دارد، مورد توجه صنعت گران، ساختمان سازان، آهنگران و … بسیار قرار گرفت و جزو ابزارآلاتی است که به وسیله ی آن می توانید عملیات برش را بر روی فلزات انجام دهید.

بدنه ی این دستگاه، یک بازوی متحرک دارد و بر روی آن یک موتور و دیسک برقی که دارای یک نگه دارنده می باشد، قرار دارد و همچنین به آسانی می توانید آن را جا به جا کنید و قدرت و امنیت بالایی دارد و با توجه به این ویژگی ها، کاربردهای بسیار زیادی مخصوصا در صنعت ساختمان سازی پیدا کرده است.

دارای تیغه های برش است و وظیفه ی آن هم برش قطعات کار می باشد و قطر آن ها معمولاً به ۳۰۰ میلی متر هم می رسد.

پروفیل بر
پروفیل بر

انواع پروفیل بر
با توجه به کاربردی که ابزار برقی دارد، در دو دسته طبقه بندی می شود و بیشتر هم در صنعت ساختمانی برای انواع درب و پنجره دارای کابرد می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد و نوع صنعتی آن هم در صنایع بزرگ استفاده می شود.

این دستگاه، دارای چند قطعه ی اصلی مانند: موتور، بازوی متحرک، دیسک برش و گیره‌ی نگه دارنده می باشد و اره ی آن می تواند با دقت بسیار در زاویه های مختلف و جهت چپ و راست پروفیل را برش دهد.

عملکرد پروفیل بر
این دستگاه، یک صفحه ساب از جنس فولاد ضد زنگ دارد و به راحتی می تواند عملیات برش را بر روی فلزات انجام دهد.

دیگر اینکه، دارای بازوی متحرک برای برش با زوایای مختلف می باشد، البته در بعضی زوایا احتیاج به گونیا ضروری می شود و قابلیت برش‌ فارسی یعنی ۴۵ درجه در جهت راست و چپ را هم دارد.

تیغه ی مورد استفاده، باید متناسب با جنس قطعه ی کار مورد نظر باشد و به همین جهت این وسیله دارای تیغه‌های مختلف با ضخامت و قطری متفاوت می باشد و بنا به برشی که مد نظر کاربر است می توانید آن را خریداری کنید.

این دستگاه، دارای قفل شفت، گونیای قابل تنظیم و قفل اسپیندل می باشد و یک نوع ایمنی برای دستگاه محسوب می شود.

دستگاه حرفه ای پروفیل بر
دستگاه حرفه ای پروفیل بر

نکات ایمنی کار با پروفیل بر
این دستگاه به صورت برقی می باشد و به دلیل صفحه های مختلف و برشی که ایجاد می کند، باید در زمان کار کردن با آن یک سری نکات ایمنی را رعایت کنید ما در ذیل آن ها را شرح می دهیم:

ابتدا قبل از کار کردن با این دستگاه، باید لباس و پوشش مناسب مانند: استفاده از عینک مخصوص، دستکش و استفاده از گوشی‌های ایمنی داشته باشید و همچنین از ماسک برای جلوگیری از ورود گرد و خاک استفاده کنید.
سیستم برقی کارگاه و دستگاه را قبل از شروع به کار، چک کنید و در صورت دور بودن پریز برق از دستگاه، سیمی بلند تهیه کنید.
قبل از شروع به کار به قطعه ی مورد نظر توجه داشته باشید و بر روی تمام آن ها میزان سرعت قابل استفاده و جنس قطعه ی کار ذکر شده است و زیرا گاهی ممکن است که در صورت طولانی شدن زمان برش لازم باشد که قطعه ی کار را از تیغه جدا کنید و با این کار مانع از داغ شدن احتمالی تیغه شوید.
قبل از شروع کار دقت داشت باشید که سنگ برش، دستگاه برش، شفت و تمامی پیچ ها دارای سلامت کامل باشند.
دقت داشته باشید که دست خود را تا جایی که می توانید از دیسک گردان دور نگه دارید، زیرا بسیار خطرناک می باشد.
قبل از شروع کار، گیره ی آن را برای تکان نخوردن قطعه ی کار محکم نگه دارید.
گارد محافظ پروفیل بر را چک کنید و هیچ وقت آن را جدا نکنید.
در صورت وجود صدای ناهنجار، کاهش سرعت سنگ ساب و یا استادن آن دستگاه را سریعا از برق جدا کنید.
دقت داشته باشید که از این دستگاه برای برش سطوحی مانند آلومینیوم، بتن و یا مواد دیگری استفاده نکنید، زیرا باعث می شود که دستگاه کند شود و برای برش پروفیل با مشکل مواجه شوید.
اگر چنانچه، پروژه ی کار شما طولانی مدت و سنگین باشد، بهتر است که برای جلوگیری از سوختن سیم پیچ هر چند وقت یک بار دستگاه را خاموش کنید.
اگر تیغه ی دستگاه، کند و یا خراب شده باشد بهتر است که در اولین فرصت آن را تعویض کنید زیرا در صورت عدم تعویض باعث آسیب به دستگاه می شود.
کارگری در حال برش لوله آهن با دستگاه پروفیل بر
کارگری در حال برش لوله آهن با دستگاه پروفیل بر

نحوه کار با پروفیل بر
در اولی مرحله باید از شرایط مناسب دستگاه اطمینان داشته باشید و بعد بهتر است که پایه ی گیره اره، کابل و سوئیچ را بررسی کنید.
سیم برق دستگاه، باید مناسب با محیط کار باشد، زیرا بریده شدن سیم آن برای کاربران و اطرافیان نزدیک دستگاه بسیار خطرناک می باشد.
قبل از استفاده حتما موارد ایمنی ذکر شده در بالا را رعایت کنید، زیرا رعایت این موارد مانع از آسیب رسیدن به کاربران می شود.
دقت داشته باشید که، قبل از شروع برش حتماً محل برش بر روی قطعه ی پروفیل را با ماژیک مشخص کنید و به ضخامت پروفیل برای تخمین زمان برش توجه داشته باشید و اگر چنانچه مدت زمان برش زیاد باشد برای جلوگیری از داغ شدن حتما تیغه را جدا کنید و مجددا شروع به کار کنید.
به این نکته ی خیلی مهم توجه داشته باشید که از این دستگاه برای برش سطوح دیگری مانند: بتن، فولاد و آلومینیوم استفاده نکنید، زیرا باعث کند شدن دستگاه می شود.
توجه داشته باشید که به صورت مکرر از دستگاه استفاد نکنید، زیرا استفاده ی مکرر باعث سوخته شدن سیم پیچ آن می شود.
در صورت روشن نشدن و گیر داشتن، هیچ گاه به دستگاه ضربه وارد نکنید و وسایل سنگین را برروی گیره ی آن قرار ندهید.
زمانی که کار با دستگاه به پایان رسید، حتما را تمیز کنید و در جایگاه مخصوص به آن قرار دهید.
در صورت عدم استفاده از دستگاه، دوشاخه ی آن را از پریز برق جدا کنید.
دقت داشته باشید که این تیغه ها را نمی توانید مجدد تیز کنید و هر چند وقت یک بار باید آن ها را تعویض کنید.
تیغه های آسیب دیده ی پروفیل بر را حتما دور بیندازید و از آن ها برای دستگاه استفاده نکنید، زیرا باعث آسیب به دستگاه می شوند.
با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، این دستگاه دارای قابلیت بسیار زیادی می باشد و می تواند قطعات فلزی به صورت ۴۵ درجه به چپ و راست برش دهد و با توجه به قفل ایمنی سوئیچ که دارد کار کردن با آن بسیار ایمن می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 8 = شانزده