مقالات

راهنمای خرید انواع گیره رومیزی

نکات مهم برای خرید گیره رومیزی مناسب
گیره ی رومیزی و یا کلمپ رومیزی، به طور کلاسیک و سنتی ابزاری است که از چند بخش اصلی تشکیل شده است و مهم ترین این بخش‌ها، دو فک ثابت و متحرک می باشد و جایی که قطعه ی مورد نظر بین این دو فک قرار می گیرد، با کمک دسته و محور قطور بین دو آن فک، بدون دخالت دست و نیروی انسانی قطعه در جای خود محکم و ثابت می شود و کاربر می تواند بر روی آن به صورت آزادانه کار کند و این ساده ترین و شناخته شده ترین کار گیره های رومیزی می باشد.

گیره های ابتدایی دارای تنوع زیاد و عجیبی نیستند و با یک نوع گیره ی رومیزی ثابت سنتی تمامی قطعه ها را با هر نوع سختی و مشکلاتی می توانستند مهار کنند و البته که یک سری مشکلاتی مانند: آسیب به کاربر و یا قطعه ی پروژه که به دلیل ناهمخوانی جنس گیره بود به وجود می آمد و سازندگان این نوع ابزار به فکر تولید گیره ی رومیزی بر اساس نیازها و موقعیت‌های مختلف وادار کرد.

این مساله باعث شد که گیره ها به تدریج دارای تنوع خاصی بشوند و امروزه بنا به نوع کاربری، ابعاد، جنس ساخت، سبکی و سنگینی، شیوه نصب، آسیب پذیر بودن و حجم و اندازه قطعه، خریداران می توانند به راحتی آن ها را انتخاب کنند.

یکی از نکات بسیار مهم برای خرید این گیره ها، ابعاد کارگیر و فک آن می باشد و اینکه تا چه حدی دو فک ثابت و متحرک از هم باز خواهد شد و قطعات را تا چه طول و عرض و ارتفاعی در بر می گیرد. نوع کاربری آن را نیز باید بدانید گه برای چوب و یا فلز می خواهید استفاده کنید.

گیره رومیزی آبی
گیره رومیزی آبی

انواع گیره رومیزی
با توجه به مطالب گفته شده در بالا، با توجه به جنس، اندازه و نوع کاربری آن ها دارای انواع مختلفی می باشند و در ذیل آن ها را توضیح می دهیم:

گیره موازی:
این مدل، آشناترین نوع و چهره گیره رومیزی می باشد و ممکن است که بسیاری از آن را دیده یا کار کرده باشید.

گیره موازی کلاسیک دارای یک فک ثابت و یک فک متغیر می باشد و معمولا در گروه گیره ی رومیزی بزرگ قرار می‌گیرد و بین این دو، محور و بازویی قرار گرفته است و با کمک یک دستگیره یا دسته (معمولا اهرمی دوطرفه و گردشی) حرکت می کند و دو فک را به هم نزدیک یا از هم دور می‌کند.

دارای پایه ی سوراخ دار و یا بدون سوراخ می باشد و بر روی میز کار بسته می شود. در قسمت انتهایی بیشتر آن ها نیز سندان با سطحی صاف قرار گرفته است و از آن قسمت برای چکش کاری و … می توانید استفاده کنید.

به دلیل انجام کارهای صنعتی و نیمه صنعتی معمولا بدنه از چدن مقاوم در برابر ضربه ساخته شده است و سطح کارگیر فک ‌ها نیز برای محکم‌ تر گرفتن قطعات و عدم لیز خوردن به صورت آج دار می باشد و هر چقدر وزن و قدرت گیره بیشتر باشد، به همان نسبت میزان تحمل نیرو و فشار وارده بر آن نیز بیشتر می باشد.

سایز عرض و یا طول فک استاندارد آن ها معمولا بین ۵ تا ۲۰ سانتی متر، بازه و ظرفیت کارگیر آن یعنی حداقل فاصله باز شدن دو فک تا ماکزیمم مقدار آن نیز بین ۱ تا حدود ۴۰ سانتی متر می باشد.

میز با گیره رومیزی برای درست کردن انواع قسمتها
میز با گیره رومیزی برای درست کردن انواع قسمتها

گیره آهنگری
این نوع گیره دارای ساختاری کاملا شبیه به گیره ی موازی می باشد و تفاوت آن ساخت با جنس مرغوب از فولاد می باشد و می تواند در مقابل فشار کاری صنعت آهنگری مقاومت کند.

این محصول، از نوع سندان دار ساخته می‌شود و برای چکش کاری انواع قطعات مناسب است. جنس آن نیز به این صورت می باشد که از مواد مذاب حاصل از عملیات جوش به آن نمی چسبد و گیره‌های این گروه دارای بزرگترین سایزها در بین گیره‌های رومیزی می باشند.

گیره بغل میزی (پرتابل)
گیره پرتابل و یا بغل میزی، دارای قابلیت اتصال موقت به سطوح مختلف می باشد و شکل قسمت فوقانی و کاری آن نیز کاملا شبیه به یک گیره ی ثابت است، ولی در پایین آن بجای یک پایه عادی که شامل سوراخ‌هایی برای نصب ثابت روی میز است، یک فک و گیره اضافه ی قابل تنظیم قرار دارد و می‌تواند به هر سطحی وصل و محکم شود.

به همین دلیل این گیره را می توانید به موقعیت‌های مختلف مکانی حمل کنید و روی هر میز، فلز، چوب، سنگ و سطوح دیگر با ضخامت‌های مختلف نصب نمایید.

البته دقت داشته باشید که، استحکام نگه داری آن به اندازه ی یک گیره ی موازی ثابت و نصب شده با پیچ نمی باشد و با توجه به نیاز کاربران مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نجاری محسوب می‌شود.

گیره ی بغل میزی دارای گستردگی بسیار زیادی در ابعاد و جنس می باشد و برای کارهای ظریف و کوچک مانند جواهرسازی و زرگری، پروژه‌های کوچک دانشجویی و کارگاه الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد و در سایزهای بزرگ و نیمه صنعتی هم ساخته و تولید می‌شود.

گیره رو میزی خاکستری
گیره رو میزی خاکستری

گیره پایه گردان
گردان بودن برخی از گیره ها، از فناوری ساخت آن ها می باشد و دارای همان کلمپ نوع موازی است، اما پایه ی آن دیگر ثابت نیست و به صورت دوتکه ساخته شده است.

نیمه پایینی آن بر روی میز نصب می‌شود و نیمه بالایی پایه دارای قابلیت چرخش به صورت ۳۶۰ درجه می باشد که باعث چرخیدن کل گیره می شود و از این خاصیت می‌توان برای کار در جهات مختلف و شرایط خاص کاری که نیازمند کاربر است مورد استفاده قرار گیرد.

البته این گیره ها برای انجام کارهای خیلی سنگین مناسب نمی باشند، زیرا توان تحمل ضربه و فشار کششی پایین ‌تری نسبت به گیره‌های پایه ثابت در یک سایز مشابه دارند.

گیره زیر دریل
گیره ی تخت و یا گیره ی زیر دریلی برای کار با دریل‌های معمولی، ستونی و انواع سوراخ کاری و روزه زدن قطعات مناسب می باشد و البته که برای سایر کارهای کوچک و ظریف گیره ی رومیزی هم مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ساختار کوچک تری نسبت به نوع موازی است و برای کارهایی غیر از سوراخ کاری و برداشتن براده توصیه نمی‌شوند، ولی برای معرق کاری یک انتخاب بسیار درست و عالی می باشد.

نیمکت سنگین قدیمی با گیره میز
نیمکت سنگین قدیمی با گیره میز

گیره رومیزی لوله
لوله ها دارای سطوح گرد و لغزانی هستند و معمولا برای برش دارای سختی‌ها و مشکلاتی هستند و این گیره های رومیزی لوله در قسمت کارگیر، به جای دو فک ثابت و متغیر تخت، دو سطح نیمه گرد دارد و قسمت پایینی بر روی میز، ثابت می باشد و قسمت بالا که از یک فک متحرک، پین، ضامن و دسته تشکیل شده با تنظیم و باز شدن کامل، انواع لوله‌ها را دربر می‌گیرد.

گیره رومیزی پلاستیکی (فک لاستیکی)
یکی از مدل های نسبتا جدید در بازار می باشد و مهم ترین تفاوت آن نسبت به یک گیره ی معمولی در قسمت ابزارگیر و فک‌های مسطح گیره است. همان جایی که هر دو فک آج دار به یک روکش پلاستیکی یا لاستیکی نرم مجهز می باشد و از رسیدن آسیب به قطعه جلوگیری می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − = سه