مقالات

جک سوسماری چیست

جک سوسماری یک وسیله از تجهیزات گاراژی می باشد و برای بلند کردن خودرو و یا هر وسیله ی نقلیه ی دیگر استفاده می شود و طراحی آن به این صورت می باشد که می تواند هر نوع خودرویی را بلند کند.

توجه داشته باشید که این وسیله ی کاربردی توسط یک زنجیر که به آن متصل شده است، دارای قابلیت تبدیل به وینچ و یا بالابر هم می باشد و برای تعمیر خودرو و تعویض چرخ دارای کاربرد است و در تعمیرگاه ها هم با توجه به تعمیر خودرو، برای بیرون آوردن آن از چاله هم استفاده می کنند و دارای این کاربرد هم می باشد.

یکی از ویژگی های خوب این محصول، سیستم ایمنی آن برای حفاظت از کاربران می باشد و زمانی که در حداقل و حداکثر ارتفاع قرار دارد و یا اینکه باری بیشتر از ظرفیت بر آن اعمال شده باشد، از حرکت باز می ایستد و متوقف می شود.

در واقع، اگر چنانچه از حالت نرمال خارج شود سیستم ایمنی وارد عمل می شود و آن را متوقف می کند تا به کاربران آسیبی وارد نشود.

روش استفاده از آن هم به این صورت می باشد که، آن را در وسط خودرو قرار می دهند و خودرو را باید به صورتی بالا ببری که فاصله ی لاستیک تا زمین به حداقل ۳۰ سانتی متر برسد و اگر چنانچه در زمین های شنی و یا غیر آسفالت از آن استفاده می کنید، بهتر است که یک صفحه ی فلزی و یا چوبی در زیر آن قرار دهید و ضخامت این صفحه هم به نوع خودروی شما بستگی دارد.

انواع جک ها
جک ها، با توجه به کاربردشان دارای انواع مختلفی می باشند و برای بلند کرد اجسامی مانند خودرو از روی زمین مورد استفاده قرار می گیرند و جک سوسماری یکی از انواع آن می باشد که در تعمیرگاه ها و آپاراتی ها برای بلند کردن خودروهای سبک و نیمه سنگین از روی سطح زمین و یا بیرون آوردن از چاله دارای کاربرد فراوانی است.

با توجه به تقسیم بندی انواع جک ها نوع سوسماری آن از نوع هیدرولیکی (روغنی) می باشد و در آن سیلندر با فشار روغن شروع به حرکت می کند و دارای ارتفاعی از ۷ سانتی متر تا یک متر متغیر است.

این جک های سوسماری به صورتی طراحی شده اند که می توانید در هر کجای خودرو از آن استفاده کنید و قابلیت تحمل وزن های بالا را هم دارد.

البته توجه داشته باشید که برای رفاه و امنیت کاربران، دارای سیستم ایمنی بالایی می باشد و در صورت لازم از حالت عادی خارج و قفل می شود.

ماشین بر روی جک سوسماری
ماشین بر روی جک سوسماری

تفاوت های موجود درجک سوسماری و روغنی
این دو جک نیز دارای تفاوت هایی می باشند و ما در ذیل آن ها را بیان می کنیم:

طراحی جک های روغنی به صورتی است که فقط می توانند یک طرف خودرو را بلند کنند، ولی جک های سوسماری به صورتی طراحی شده اند که می توانند کل خودرو را از سطح زمین بلند کنند.
تحمل وزن و قدرت برای جک های سوسماری بیشتر از جک های روغنی می باشد.
جک های سوسماری به صورتی طراحی شده اند که می توانید در هر طرفی از خودرو آن را قرار دهید.
جک های سوسماری ماشین را تا فاصله ی یک متری از زمین بلند می کنند، در حالی که جک های دیگر قادر به بلند کردن تا فاصله ی کمی را می باشند.
معرفی انواع جک سوسماری
این جک های سوسماری دارای انواع مختلف می باشند و در ظرفیت های مختلف و با ارتفاع های گوناگون در بازار ارائه می شوند و با توجه به ظرفیتشان نام گذاری می شوند.

اگر چنانچه قصد خرید یک مدل از آن ها را دارید، بهتر است مدلی را انتخاب کنید که دارای دسته با چرخش ۳۶۰ درجه باشد و بدنه ی آن کاملا فلزی، مستحکم و بادوام باشد.

البته مدل هایی که دارای رنگ کوره ای هستند، بهتر می باشد زیرا که به مرور زمان دچار زنگ زدگی نمی شوند و در ذیل انواع مدل های گاراژی آن را بیان می کنیم:

مدل کورسی

این مدل، برای ظرفیت های بین ۲ تا ۳ تن ساخته شده است و ارتفاع آن در حالت خوابیده به صورت تقریبی ۷ سانتی متر می باشد و تقریبا طول کوتاهی دارد و برای خودروهای اسپرت با ارتفاع پایین مناسب است.

مدل پایه بلند

این مدل، دارای ظرفیت های بین ۳ تا ۵ تن می باشد و برای تعمیرگاه ها، اتو سرویس های تعویض روغنی و لاستیک فروشی ها دارای کاربرد است و با توجه به طول بلندی که دارد می تواند دو چرخ را با توجه به تنظیم نقطه ی تعادل بلند کند.

مدل بادی

این مدل، دارای قدرت بسیار زیادی می باشد و به همین دلیل برای بلند کردن کامیون و اتوبوس مناسب است و در ظرفیت های بین ۲۲، ۳۵ و ۵۰ تن و در حالت های ۲ مرحله ای تلسکوپی طراحی شده است و مناسب بلند کردن کامیون و اتوبوس است.

جک سوسماری ماشین را بلند کرده است
جک سوسماری ماشین را بلند کرده است

اجزا تشکیل دهنده جک سوسماری
جک سوسماری هم مثل دیگر ابزارآلات دارای اجزای تشکیل دهنده می باشد که هر کدام هم دارای وظیفه ی خاص خود می باشند و با هماهنگی آن ها در کنار هم می توانید برای بلند کردن خودرو از آن استفاده کنید. این اجزاء که مکانیزم اصلی جک می باشد را در ذیل بیان می کنیم:

اجزا و بخش های مختلف جک سوسماری

کاسه (تکیه گاه)
سیلندر
پمپ روغن
فنر
چرخ
دسته
پدال
طرز کار جک سوسماری
اگر چنانچه نیاز به استفاد از این جک دارید، ابتدا مدل مناسب با وزن خوردو را در زیر خودرو و یا شاسی قرار دهید و توجه داشته باشید که در نقطه ی ایمن قرار گرفته باشد و بعد دسته ی آن را بچرخانید و پدال آن را فشار دهید و با این کار حرکت روغن درون سیلندر جک رو به بالا حرکت می دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − = 2